Odcinek szyjny kręgosłupa

Kręgosłup – element szkieletu pełniący rolę narządu podporowego, narządu ruchu i osłony rdzenia kręgowego. Zbudowany jest z 26 kości, w tym 24 oddzielne kręgi oraz dwie kości powstałe ze zrośnięcia kręgów: kość krzyżowa i kość guziczna

Kręgosłup to element szkieletu. Jest zbiorem stawów między kręgami. Jego zadaniem jest przede wszystkim chronić rdzeń kręgowy i utrzymać głowę w odpowiedniej pozycji. Kręgi stanowią również miejsca przyczepu mięśni. U dorosłego człowieka głowa waży ok. 5 kilogramów. Jeśli pochylamy ją do przodu, działa efekt dźwigni.

Na zdjęciu widzimy ruch przyciągnięcia głowy do klatki piersiowej i generowane przez niego obciążenia w zależności od zakresu ruchu.

Oczywiście w takim ruchu nie ma nic złego. Nasze ciało jest przystosowane do wykonywania tego ruchu w pełnym zakresie. Problem pojawia się w momencie, w którym takie ułożenie z ruchu sporadycznego przechodzi w dominujący

▪️ Siedzenie przed telewizorem,
▪️ praca przed komputerem,
▪️ prowadzenie samochodu,
▪️ korzystanie ze smartfonów.

Wszystko to sprawia, że zdecydowanie za często utrzymujemy głowę w pozycji mocnego przeciążenia. Dodatkowo coraz rzadziej angażujemy mięśnie przeciwstawne co w przełożeniu na dłuższy okres generuje zaburzenie równowagi napięcia mięśni przeciwstawnych ➡️ zmiany ułożenia kręgów ➡️ utrudnienia w przepływie impulsów nerwowych ➡️ szereg dolegliwości.

Odcinek szyjny kręgosłupa składa się z 7 kręgów C1-C7. Między kręgami znajduje się przestrzeń, za pomocą której rdzeń jest w stanie „połączyć się” m.in. z naszymi narządami.

Za unerwienie jakich struktur odpowiadają poszczególne segmenty i jakie dolegliwości mogą generować?

Segment Obszar oddziaływania Objawy chorobowe
C1-C2 Dopływ krwi do głowy, przysadka mózgowa, skóra głowy, kości części twarzowej, mózg, ucho wewnętrzne i środkowe, współczulny układ nerwowy Bóle głowy, nerwowość, migrena, bezsenność, wysokie ciśnienie krwi, załamanie nerwowe, zanik pamięci, zmęczenie, zawroty głowy
C2-C3 Oczy , nerwy wzrokowe, słuchowe, zatoki, wyrostek sutkowy, język, czoło Zatoki, alergie, zez, głuchota, dolegliwości oczu, bóle uszu, omdlenia, niektóre rodzaje ślepoty
C3-C4 Policzki, małżowiny uszne, kości części twarzowej, zęby, nerw twarzowy Nerwobóle, zapalenie nerwu, trądzik, wągry, egzema
C4-C5 Nos, wargi, usta, trąbka Eustachiusza Katar sienny, upośledzenie słuchu
C5-C6 Struny głosowe, gardło, krtań Zapalenie krtani, chrypka, ból gardła, angina itp.
C6-C7 Mięśnie karku, barki, migdałki Sztywność karku, bóle ramion, zapalenie migdałków, krztusiec
C7-Th1 Tarczyca, kaletka maziowa stawu barkowego, łokieć Zapalenie torebki stawowej, przeziębienia, choroby tarczycy

Dlatego odpowiednie napięcie mięśni przeciwstawnych jest tak ważne❗ Tym bardziej, jeżeli są to mięśnie w obrębie naszego kręgosłupa.

Co robić w takiej sytuacji?

▪️ Wyeliminować lub ograniczyć bodźce generujące przeciążenia. Najlepiej poprzez przeanalizowanie swojego dnia ze specjalistą (trener medyczny, fizjoterapeuta)
▪️ Wzmacniać mięśnie osłabione poprzez odpowiednio przygotowany trening
▪️ Redukować zbyt duże napięcie poprzez zastosowanie m.in. stretchingu, pracy z rollerem lub skorzystania z profesjonalnego masażu manualnego.

Kategorie: Bez kategorii. Autor: Bartosz Kroplewski. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Bartosz Kroplewski

Założyciel Akademii Zdrowia, absolwent wydziału Nauki o Żywności Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. Instruktor kulturystyki z wieloletnim doświadczeniem. Wykładowca, współautor publikacji Polskiej Akademii Nauk „Wpływ odżywek białkowych w diecie alergików”.