Jak jeść latem?

Lato to specyficzny okres, który wprowadza szereg zmian do których nasz organizm
musi się szybko przystosować. Zatem jak mu pomoc aby cieszyć się zdrowiem?

Jak odżywiać się latem?lemon-shutterstock.com_

Jak pewnie większość z was już zaobserwowała, wysoka temperatura wpływa również na apetyt a raczej na jego brak. W ciepłe dni nasz organizm zużywa znacznie mniej energii niż w dni chłodne. Proces utrzymywania stałej temperatury naszego ciała wymaga od organizmu zużycia więcej energii zimą a mniej latem. To jedna z głównych przyczyn obniżonego apetytu. Co więcej w ciepłe dni odruchowo sięgamy po posiłki lżejsze, będące często w postaci płynnej. Dużym powodzeniem cieszą się zupy, kremy czy surówki.

Nie opychaj się!
Po pierwsze unikajmy przejadania się. Skoro pod wpływem wyższej temperatury
otoczenia nasza PPM (podstawowa przemiana materii ) jest niższa to również nasza
CPM ( całkowita przemiana materii ) będzie odpowiednio mniejsza.

Jedzmy mniejsze porcje a częściej!
Starajmy się rozdzielić nasze zapotrzebowanie kaloryczne na przynajmniej 4
posiłki. Sprawi to, że nasz układ pokarmowy będzie mniej obciążany. Dzięki czemu
nie będziemy czuć się ociężali.

Ograniczmy ilość tłuszczu.
Oczywiście nie rezygnujmy z niego całkowicie ponieważ jest niezbędny do
utrzymywania naszego organizmu w zdrowiu aczkolwiek w ciepłe dni stawiajmy raczej
na węglowodany pochodzące głównie z warzyw i owoców. Dostarczą nam one potrzebnej energii oraz witamin i minerałów które przez wzmożoną potliwość są w tym okresie na wagę złote. Podaż białka nie powinna być za wysoka ale nie powinna również schodzić poniżej 0,8g/kg masy ciała. Korzystajmy ze źródeł białka łatwo przyswajalnego. Polecam głównie ryby morskie ( dorsz, mintaj,morszczuk) Dostarczą nam wszystkich aminokwasów egzogennych a dodatkowo nie będą zalegać w żołądku przez dłuższy czas.

Pij więcej!
Jeżeli chodzi o napoje to zdecydowanie najrozsądniejszym wyborem będzie woda
mineralna ( zwróćmy uwagę aby nie miała zbyt dużo sodu ). Unikajmy napojów
słodzonych zawierają one w sobie sztuczne barwniki i aromaty, które sprzyjają odwadnianiu. Jeżeli nie odpowiada Ci smak wody mineralnej to dodaj do niej liście
świeżej mięty i wciśnij sok z cytryny. Takie połączenie idealnie gasi pragnienie
a dodatkowo dostarcza cennych składników mineralnych.

Ogranicz alkohol i kofeinę!
W ciepłe dni nasz organizm jest bardziej podatny na wpływ alkoholu i kofeiny.
Dlatego ograniczmy spożycie kawy do jednej „małej czarnej”. Jeżeli natomiast mamy w
planie spożycie alkoholu to sięgnijmy po małe jasne piwo typu Pils. Idealnie gasi pragnienie a dzięki niewielkiej ilości alkoholu około 4,5% wytrwamy na imprezie znacznie dłużej ;).

Kategorie: Bez kategorii. Autor: Bartosz Kroplewski. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Bartosz Kroplewski

Założyciel Akademii Zdrowia, absolwent wydziału Nauki o Żywności Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. Instruktor kulturystyki z wieloletnim doświadczeniem. Wykładowca, współautor publikacji Polskiej Akademii Nauk „Wpływ odżywek białkowych w diecie alergików”.