Zdrowe grillowanie

Sezon na grillowanie już w trakcie. Nie ma co ukrywać, że chyba każdy z nas lubi wyskoczyć ze znajomymi na grilla tym bardziej jeżeli za oknem mocno świeci słońce. Tylko jak to zrobić, żeby nie zniszczyć formy nad którą pracujemy?

Co warto wiedzieć na temat grillowania?

Zasadniczo grillowanie to jedna z metod obróbki termicznej. Grillowanie samo w sobie ( o ile nie wykorzystujemy marynat) nie zwiększa kaloryczności potraw tak jak w przypadku smażenia na tłuszczu, nie powoduje również tak wysokich strat substancji mineralnych i witamin jak w przypadku gotowania. Jednak podczas grillowania a dokładniej spalania drewna/węgla wytwarzają się znaczne ilości dioksyn, które w łatwy sposób przedostają się do potraw znajdujących się na naszym grillu. Dioksyny są zdecydowanie substancjami szkodliwymi aczkolwiek żeby organizm odczuł negatywne skutki ich obecności musiałby być poddawany ich działaniu systematycznie w dłuższym okresie czasu. Dlatego sporadyczny wypad na grilla jest w zupełności bezpieczny i stosunkowo zdrowy .
grill
Jeżeli już zdecydowaliśmy się na wspólne grillowanie to teraz przychodzi kolejne kwestia, co jeść i co pić?

Oczywiście jeżeli zależy nam na niskiej kaloryczność to zdecydowanie wygrywa tu pierś z kurczaka, która przyprawiona ziołami bez dodatku oleju i marynat dostarcza około 98kcal na 100g oraz UWAGA!!! ziemniaki około 80kcal na 100g części jadalnych. Z drugiej strony jednym z bardziej kalorycznych produktów będzie boczek ponad 500kcal na 100g, wysoką kaloryczność posiadają również kiełbasy nadziewane serem i kiszki ziemniaczane.

Co do napojów to bądźmy szczerzy praktycznie każdy słysząc hasło „grill” ma przed oczami odpowiednio schłodzone piwo. O napojach alkoholowych w tym piwie będę jeszcze pisał w kolejnych postach. Natomiast w telegraficznym skrócie. Jedno piwo to około 50 kcal na 100ml.

Zasadniczo ciemne piwa są bardziej kaloryczne niż jasne, na kaloryczność wpływa również zawartość alkoholu im mocniejsze tym więcej kcal dostarczymy. „Piwa” smakowe, również dostarczają więcej kcal ze względu na znacznie wyższą zawartość cukru. Dlatego jeżeli można nazwać jakiekolwiek piwo „fit” to najprawdopodobniej będzie to mały jasny Pils i nie dajmy się zwariować, od czasu do czasu małe piwo nie zaszkodzi .

Miłego grillowania życzy Akademia Zdrowia!!! 

Kategorie: Bez kategorii. Autor: Bartosz Kroplewski. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Bartosz Kroplewski

Założyciel Akademii Zdrowia, absolwent wydziału Nauki o Żywności Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. Instruktor kulturystyki z wieloletnim doświadczeniem. Wykładowca, współautor publikacji Polskiej Akademii Nauk „Wpływ odżywek białkowych w diecie alergików”.