Jak korzystać z sauny

W obecnych czasach praktycznie każdy liczący się fitness club posiada w swojej ofercie dostęp do sauny. Ludzie bardzo często i chętnie korzystają z tej możliwości. Jednak większość z nich nie wie w jaki sposób powinno się prawidło z niej korzystać. Poniżej napiszę kilka uwag, zaleceń i przeciwwskazań, które mam nadzieję rozwieją nieco wątpliwości 🙂

sauna

1. Podstawowe informacje

Sauna to dla wielu forma relaksu jednak dla naszego organizmu jest to pewnego rodzaju obciążenie. W saunie panują inne warunki. Zmniejszona zawartość tlenu, wyższa temperatura, większą wilgotność powietrza to tylko niektóre z nich.
Dlatego zalecam korzystanie z sauny w momentach kiedy nasz organizm nie jest dodatkowo obciążany przez inne czynnik np: choroba, stosowanie lekarstw. Z sauny nie należy również korzystać bezpośrednio po posiłku oraz przed i po treningu!

2. Higiena i Ubiór

Przed skorzystaniem z sauny zawsze należy się umyć a następnie wytrzeć do sucha. Sprzyja to procesowi detoksykacji organizmu, gdyż podczas wysokiej temperatury pory skórne się rozszerzają i jeżeli są wcześniej oczyszczone to znacznie lepiej wydalają pot z toksynami z naszego organizmu. Zasadniczo z sauny najlepiej korzystać nago. Jednak z tego względy, że zazwyczaj korzystamy z saun dostępnych dla większej ilości ludzi zalecam stosowanie czystego, suchego ręcznika w celu osłonięcia okolic intymnych. Stanowczo nie należy wchodzi do sauny w strojach kąpielowych czy z biżuterią (kolczyki, zegarek itd.)

3. Jak korzystać?

W saunie nie powinno przebywać się jednorazowo dłużej niż 15 min. Oczywiście dużo zależy od stopnia zaawansowania osoby z niej korzystającej. Dla osób
początkujących zalecam 3 „seanse” zaczynając od 5 min. Po każdym wyjściu należy
stopniowo ochłodzić ciało wykorzystując do tego natrysk. Pamiętajmy również o tym, żeby czas między wejściami spędzać w przygotowanej do tego strefie. Unikajmy przeciągów i nagłych zmian temperatur. Nie wychodźmy za zewnątrz. Z sauny najbezpieczniej korzystać 1-2 razy w tygodniu. Pamiętajmy żeby zachować umiar 🙂

4. Kultura

Ważne jest aby atmosfera w saunie było przyjazna. Jest to miejsce odpoczynku i takim powinno zostać. Wchodząc do sauny warto się przywitać, znaleźć wolne miejsce i nie wprowadzać niepotrzebnego chaosu. Cieszmy się ciszą i odpoczywajmy w przyjaznej atmosferze a na pewno docenimy walory tej formy relaksu.

5. Przeciwwskazania

  • uszkodzenia serca oraz naczyń (uszkodzenia pozawałowego mięśnia sercowego, zmian w tętnicach wieńcowych grożących zawałem, niewydolności krążenia spowodowanego starczym oraz każdym innym zwyrodnieniem mięśnia sercowego, znacznego uszkodzenia żył i naczyń chłonnych kończyn dolnych); decydująca jest w tym względzie opinia lekarza, a nie diagnoza, np. przebyty zawał mięśnia sercowego; współcześnie wielu pacjentów, którzy przebyli zawał, po udrożnieniu tętnic wieńcowych, wprowadzeniu kanału dla przepływu omijającego (by-passów) to ludzie praktycznie zdrowi, mogący korzystać z sauny,
  • nieustabilizowana choroba nadciśnieniowa,
  • zaburzenia krążenia mózgowego, z przebytymi lub zagrażającymi udarami mózgu,
  • zaburzenia układu krzepnięcia, z przebytymi lub zagrażającymi zatorami (przebyte zatory płuc, zakrzepowe zapalenie żył kończyn dolnych), także ze skłonnością do krwawień,
  • ostre choroby infekcyjnych, choroby zakaźne, ostre (np. wirusowe zapalenie wątroby) lub przewlekłe (gruźlica), także w przypadku nosicielstwa HIV,
  • destabilizacja wydzielania gruczołów hormonalnych, np. nadczynności tarczycy,
  • nieustabilizowana cukrzyca; współczesne możliwości leczenia cukrzycy pozwalają na korzystanie z sauny także diabetykom, muszą oni jednak pamiętać o poprzedzającym saunę posiłku, zabieg bowiem zmniejsza stężenie glukozy w surowicy,
  • jaskra (sauna może wzmagać ciśnienie w gałce ocznej),
  • choroby układu nerwowego, w której niekorzystne są zmiany w autonomicznym układzie nerwowym (padaczka),
  • choroby psychiczne (zaburzenia dwubiegunowe, schizofrenia),
  • choroby nowotworowe, w czasie do 5 lat od wyleczenia,
  • ciąża

 

Kategorie: Bez kategorii. Autor: Bartosz Kroplewski. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Bartosz Kroplewski

Założyciel Akademii Zdrowia, absolwent wydziału Nauki o Żywności Uniwersytetu Warmińsko Mazurskiego. Instruktor kulturystyki z wieloletnim doświadczeniem. Wykładowca, współautor publikacji Polskiej Akademii Nauk „Wpływ odżywek białkowych w diecie alergików”.